donderdag 5 april 2012

[Recensie] Kate - Ineke Kraijo



Eind maart kreeg ik het recensie-examplaar ‘’Kate’’ door de brievenbus, geschreven door Ineke Kraijo (www.inekekraijo.nl)

Als eerste viel mij de prachtige voorkant op, simpel maar toch stijlvol. De blik in de ogen van de vrouw gecombineerd met de samenvatting van het boek, maakte dat ik direct begon met lezen.

Het gaat over een jong meisje Kate, dat opgroeit in Ierland, 1845. Samen met haar vader, moeder en broers woont ze in een eenvoudig pachtershuisje, waar haar vader voor een rijke, Engelse landheer werkt. Zoals vele boeren, krijgt hij te weinig betaald om zijn hele gezin van te kunnen onderhouden.

Na een dramatische gebeurtenis, stort het leven van Kate in. Ze verliest haar jeugd en moet zich staande houden in een land dat geteisterd wordt door ziekte en honger.

Normaal gesproken ben ik niet zo geïnteresseerd in ‘Historische verhalen’, maar dit verhaal trok vanaf het begin mijn aandacht. Het is een mooi boek dat je vanaf het begin meetrekt in het verhaal, waardoor je het bijna niet weg kunt leggen.

Tijdens het lezen wordt je snel duidelijk onder welke omstandigheden de hoofdpersonen in het boek leven en die zijn ronduit slecht. Toch gaat iedereen door tot het bittere einde, om te overleven. Je wordt meegenomen naar een tijd, waar honger en de daarop volgende dood vanzelfsprekend zijn.

In het verhaal wordt gesproken over banchee’s. Zij maken zich kenbaar door een hoog jammerend gehuil. Wanneer je dit leest, zorgt het wel voor bepaalde spanning tijdens het lezen. Wie of wat zijn de banchee’s en waarom hoort en ziet niet iedereen ze.

Achter in het boek staat een verklarende woordenlijst, deze was handig om erbij te hebben, omdat niet alle woorden bekend waren voor mij. Al heb je het niet direct nodig tijdens het lezen, want vaak maak je uit de verhaallijn wel op waar het over gaat of wat het ongeveer moet betekenen.

Ik raadt het iedereen aan om dit boek ook te gaan lezen. Het neemt je mee naar een tijd, een leven, dat voor ons onbekend is. Het zijn verschrikkelijke levensomstandigheden, waarin de hoofdpersoon moet zien te overleven, maar het laat ook zien; Waar een wil is, is een weg.

Waar een wil is, is een weg! Ook voor mijn mijn boek:

Groetjes Marion Thomas

1 opmerking: